Onze Vloot

De groep heeft vier lelievletten, deze worden gebruikt door de verkenners. Elke bak heeft z'n eigen vlet. De wilde vaart heeft een speciale lelievlet met twee masten. De dolfijnen hebben sinds kort ook een eigen boot, dit is een optimist waar de dolfijnen zelfstandig op kunnen zeilen.

De Optimisten

De dolfijnen hebben 4 optimisten, de Bleipet, het Vliet, Rietmeer en Sipkemeer. In een Optimist zeilen de dolfijnen zelfstandig of met meerdere dolfijnen. Optimisten hebben een spriettuig, een zeiloppervlakte van 3,5 m2 en zijn 2,30 m lang x 1,15 m breed. De Optimist is een ideale boot om de beginselen van het zeilen onder de knie te krijgen.

de Bleipet

het Vliet, Rietmeer en Sipkemeer

De kano's

De dolfijnen hebben een kanokar met daarop 8 kano's. Twee grote Coleman kano's met daarin 4 bankjes en 6 kleine Coleman kano's met daarin 3 bankjes. De twee grote kano's heten Lollumervaart en Tjaardvaart. Voor de andere zes zijn we nog op zoek naar namen.

Lollumervaart en Tjaardvaart

andere zes kano's

Het Hop

De dolfijnen hebben sinds 2013 een middellandse zeejol. De jol komt van de DUBDAM werf en heeft een lengte van 3 meter en is 1,25 meter breed. De boot is zeer geschikt voor zowel beginnende zeilers of als leiding boot met een aanhangmotor. De jol is een betrouwbare zeiler voor de dolfijnen die net leren zeilen. De leiding kan aan boord instructie geven onder het zeilen. Voor de dolfijnen die al wat langer zeilen bied de jol de uitdaging van een kleine fok en is het zelfs voor de doorgewinterde dolfijn een leuke zeil uitdaging.

De IJsselmeer

De IJsselmeer is onze sleepboot waarmee we de vletten slepen maar ook voor vervoer e.d. gebruikt wordt. Het is al een oud schip met een hele geschiedenis. Hiervan is bekend:

De IJsselmeer is zijn werkzame leven in het begin van de vorige eeuw begonnen als praam. Naar het schijnt een zogenaamde Westlandse praam. Het onderwaterschip is daardoor ook niet echt van het type Sleepboot. Het is een platbodem met een diepgang van ongeveer 80 cm. in maart 1998 zijn er twee kleine kimkielen onder gezet om de vaareigenschappen met zijwind wat te verbeteren. Het schip is stukje bij beetje opgebouwd en zover bekend was de praam in de Tweede Wereldoorlog al gemotoriseerd. De machinekamer (achterin) was het oudst.

Als vervanging van de vorige sleepboot "Kermit" is de IJsselmeer in 1983 gekocht door de groep bij een antiekhandel(!). Op de bodem lag veel zand en het leek alsof er iemand in gewoond had. In de machinekamer stond een 80PK Caterpillarmotor uit een bulldozer. Na een opknapbeurt, waarbij het dak verlengd werd was de boot klaar voor gebruik bij de groep.

Doordat de ingang van de machinekamer aan de achterkant was, zat daar een kuip. Bij een bepaalde windrichting, wilden de golven op de kolk nog wel eens wat hoger worden en begon de kuip vol te lopen. Twee keer heeft dat ervoor gezorgd, dat de IJsselmeer in de ligplaats zonk. Vandalisme zorgde daar ook nog een keer voor.

De Caterpillar moter werd ouder en ouder. Het werd steeds meer een gok of hij binnen een uur gestart zou zijn. Na de derde keer onder water is maar besloten de Caterpillar te vervangen. Na de derde duik in 1994 ging de IJsselmeer naar de werf, waar de Caterpillar eruit gehaald werd. Meteen is toen de Machinekamer vervangen en de ingang verplaatst naar voren. De kuip aan de achterkant is toen dichtgemaakt en vervangen door een tegen water afsluitbaat mangat.

In 1995 is er een nieuwe motor gevonden. Een MAN diesel van 110 PK. Met deze motor hebben we de nodige kinderziektes gehad (hoewel, kinderziektes, de MAN is ook al op leeftijd. maar hij functioneert nu vrij goed. Het afgelopen jaar is er veel achterstallig onderhoud verricht en wordt de IJsselmeer steeds mooier en functioneler.

 

De Fluessen

De Fluessen heeft als zeilnummer 440 en is in 1992, vlak voor het NaWaKa in de vaart gekomen. De boot is door leden van de groep zelf gebouwd. De Fluessen is gebouwd als vervanging van de oude Fluessen, die nu als "Leo" in de vaart is. De oude Fluessen is gekocht door een stamlid, die er na een grondige verbouwing een opdrukkertje van gemaakt heeft.

De Morra

De Morra is tegelijk in de vaart gekomen met de Fluessen in 1992 en ook zelfgebouwd. Het zeilnummer is 441. Net als de Fluessen is de Morra ook als vervanging gebouwd.

De Brekken

De Brekken is de oudste lelievlet van de groep die ook nog als lelievlet in gebruik is. De Brekken is gebouwd in 1978 en heeft als zeilnummer 884.

De Potten

De Potten is in 1989 voor het NaWaKa in de vaart gekomen. daar werd zij "beroemd" om de deuk die die daar opliep. De deuk is allang weer weggewerkt en de boot vaart onder zeilnummer 442 als de beste vlet van de groep rond. In 1995 is met deze boot nog meegedaan aan de Landelijke Zeilwedstrijden.

 

De Leijen

Sinds het Nawaka van 2018 hebben we weer een "nieuwe" Leijen in de vaart onder zeilnummer 83. Deze vlet is overgenomen van Scouting Erskine in Amsterdam, is ca. 60 jaar oud en heeft de onder de naam Piet Heyn gevaren. Ondanks dat deze vlet redelijk op leeftijd is ziet hij er goed onderhouden uit. 

De Pluis

De Pluis is in 1983 gebouwd en heeft een aantal jaren als de Leijen gezeild. Het is de eerste vlet die door de groep is gebouwd. Helaas was dat te merken, het is niet de meest geslaagde vlet. De Pluis is niet meer in gebruik als zeilboot, deze is omgeboud leiding- annex bagageboot. Er is een nieuwe spiegel met beugel voor een buitenboordmotor in gekomen en is de midzwaardkast werd eruit gehaald.

 

De totale vloot

Sinds de uitbreiding tijdens het 2018 Nawaka hebben de Zeeverkenners dus weer 5 vletten wat noodzakelijk is om de aanwas vanuit de Dolfijnen in het komend seizoen mogelijk te maken. Al met al een goede zaak dat de Zwolse Zeeverkenners deze stap hebben durven maken wat aangeeft dat het een enthousiaste en groeiende Zeeverkennersgroep is.