Onze Vloot

De groep heeft vier lelievletten, deze worden gebruikt door de verkenners. Elke bak heeft z'n eigen vlet. De wilde vaart heeft een speciale lelievlet met twee masten. De dolfijnen hebben sinds kort ook een eigen boot, dit is een optimist waar de dolfijnen zelfstandig op kunnen zeilen.

De optimisten

De dolfijnen hebben 4 optimisten, de Bleipet, het Vliet, Rietmeer en Sipkemeer In een optimist zeilen de dolfijnen zelfstandig of met meerdere dolfijnen. Optimisten hebben een spriettuig, een zeiloppervlakte van 3,5 m2 en zijn 2,30 m lang x 1,15 m breed. De optimist is een ideale boot om de beginselen van het zeilen onder de knie te krijgen.

de Bleipet

het Vliet, Rietmeer en Sipkemeer

De kano's

De dolfijnen hebben een kanokar met daarop 8 kano's. Twee grote coleman kano's met daarin 4 bankjes en 6 kleine coleman kano's met daarin 3 bankjes. De twee grote kano's heten Lollumervaart en Tjaardvaart. Voor de andere zes zijn we nog op zoek naar namen.

Lollumervaart en Tjaardvaart

andere zes kano's

Het Hop

De dolfijnen hebben sinds 2013 een middellandse zeejol. De jol komt van de DUBDAM werf en heeft een lengte van 3 meter en is 1,25 meter breed. De boot is zeer geschikt voor zowel beginnende zeilers of als leiding boot met een aanhangmotor. De jol is een betrouwbare zeiler voor de dolfijnen die net leren zeilen. De leiding kan aan boord instructie geven onder het zeilen. Voor de dolfijnen die al wat langer zeilen bied de jol de uitdaging van een kleine fok en is het zelfs voor de doorgewinterde dolfijn een leuke zeil uitdaging.

De IJsselmeer

De IJsselmeer is onze sleepboot. Het is al een oud schip met een hele geschiedenis. Lang niet alles is bekend, maar wat bekend is:

De IJsselmeer is zijn werkzame leven in het begin van de vorige eeuw begonnen als praam. Naar het schijnt een zogenaamde Westlandse praam. Het onderwaterschip is daardoor ook niet echt van het type Sleepboot. Het is een platbodem met een diepgang van ongeveer 80 cm. in maart 1998 zijn er twee kleine kimkielen onder gezet om de vaareigenschappen met zijwind wat te verbeteren. Het schip is stukje bij beetje opgebouwd en zover bekend was de praam in de tweede wereldoorlog al gemotoriseerd. De machinekamer (achterin) was het oudst.

Als vervanging van de "Kermit" is de IJsselmeer in 1983 gekocht door de groep bij een antiekhandel(!). Op de bodem lag veel zand en het leek alsof er iemand in gewoond had. Zo groot is het schip nu ook weer niet, het is maar was je leuk vindt. In de machinekamer stond een 80PK Caterpillarmotor uit een bulldozer. Na een opknapbeurt, waarbij het dak verlengd werd was de boot klaar voor gebruik bij de groep.

Doordat de ingang van de machinekamer aan de achterkant was, zat daar een kuip. Bij een bepaalde windrichting, wilden de golven op de kolk nog wel eens wat hoger worden en begon de kuip zich te vullen. Twee keer heeft dat ervoor gezorgd, dat de IJsselmeer in de ligplaats zonk. Vandalisme zorgde daar ook nog een keer voor.

De Caterpillar werd ouder en ouder. Het werd steeds meer een gok of hij binnen een uur gestart zou zijn. Na de derde keer onder water is maar besloten de Caterpillar te vervangen. Na de derde duik in 1994 ging de IJsselmeer naar de werf, waar de Caterpillar eruit gehaald werd. Meteen is toen de Machinekamer vervangen en de ingang verplaatst naar voren. De kuip aan de achterkant is toen dichtgemaakt en vervangen door een tegen water afsluitbaat mangat.

In 1995 is er een nieuwe motor gevonden. Een MAN diesel van 110 PK. Met deze motor hebben we de nodige kinderziektes gehad (hoewel, kinderziektes, de MAN is ook al op leeftijd..), maar hij functioneert nu vrij goed. Het afgelopen jaar is er veel achterstallig onderhoud verricht en wordt de IJsselmeer steeds mooier.

De Fluessen

De boot van de Robben is de Fluessen. De Fluessen heeft als zeilnummer 440 en is in 1992, vlak voor het NaWaKa in de vaart gekomen. De boot is door leden van de groep zelf gebouwd. De Fluessen is gebouwd als vervanging van de oude Fluessen, die nu als "Leo" in de vaart is. De oude Fluessen is gekocht door een stamlid, die er na een grondige verbouwing een opdrukkertje van gemaakt heeft.

De Brekken

De Orca's varen altijd met de Brekken. De Brekken is de oudste lelievlet van de groep die ook nog als lelievlet in gebruik is. De Brekken is gebouwd in 1978 en heeft als zeilnummer 884.

De Potten

De Potten is de boot van de Zeehonden. De Potten is in 1989 voor het NaWaKa in de vaart gekomen. daar werd zij "beroemd" om de deuk die die daar opliep. De deuk is allang weer weggewerkt en de boot vaart onder zeilnummer 442 als de beste vlet van de groep rond. In 1995 is met deze boot nog meegedaan aan de Landelijke Zeilwedstrijden.

De Morra

De Haaien varen rond met de Morra. De Morra is tegelijk in de vaart gekomen met de Fluessen in 1992 en ook zelfgebouwd. Het zeilnummer is 441. Net als de Fluessen is de Morra ook als vervanging gebouwd.

De Leyen

De Leyen is in 1983 gebouwd. Het is de eerste vlet die door de groep is gebouwd. Helaas is dat te merken, het is niet de meest geslaagde vlet. De Leyen is niet meer in gebruik als zeilboot, deze is omgeboud leiding- annex bagageboot. Er is een nieuwe spiegel met beugel voor een buitenboordmotor in gekomen en is de midzwaardkast werd eruit gehaald.